Päätoimittajalta

”Kasvavalla toimialalla meille on tärkeää kehittää osaamistamme ja tarjota henkilöstölle kiinnostavia tehtäviä. ”

2020-luku on HKL:ssä käynnistynyt positiivisen vauhdikkaissa merkeissä. Vuoden 2019 matkustajatyytyväisyystutkimuksen tulokset kertovat, että huolimatta Hämeentien remontin aiheuttamista mittavista poikkeusjärjestelyistä on kaupunkilaisten tyytyväisyys ratikkaan edelleen kasvanut.

Ratikka on HSL:n tutkimuksen mukaan pidetyin joukkoliikennemuoto, ja tyytyväisyys ratikkaan on parantunut usealla tutkitulla osa-alueella. HKL:n liikennemuodot ovat seudun pidetyimpiä, sillä matkustajatyytyväisyydellä mitattuna aivan ratikan kannoilla on metro selvällä erolla ennen bussia ja lähijunaa. Metron matkustajatyytyväisyyden myönteinen kehitys onkin erityinen ilon aihe, sillä länsimetron käyttöönottoon liittyen vuosina 2017-2018 metron matkustajatyytyväisyys notkahti pahasti. Vielä vuosi sitten 75 prosenttia metromatkustajista oli erittäin tai melko tyytyväisiä, kun nyt sekä metrossa että ratikassa näin tyytyväisten osuus on noussut 89 prosenttiin!

Nykyisen ratikka- ja metroliikenteen hyvän laadun rinnalla on kaupunkiraideliikenteen laajentaminen ja kehittäminen juuri tällä hetkellä ajankohtainen aihe. Jo pelkästään Raide-Jokeri tulee kasvattamaan ratikkaverkon laajuutta 50 prosentilla.

Raide-Jokeria rakennettiin syksyllä 30 työmaalla, ja tulevaksi kesäksi pyrimme tuotantovolyymin kolminkertaistamiseen niin, että rakentamisen kuukausiliikevaihto olisi noin 16 miljoonaa euroa.
Raide-Jokerin rinnalla on Kruunusiltojen allianssin työ käynnistynyt, ja Kalasataman raitiotien allianssin kilpailutus on tätä kirjoittaessani meneillään. Meillä on siis samanaikaisesti käynnissä kolme mittavaa pikaraitiotiehanketta. Metrossa länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuus on muutaman vuoden
päästä valmistumassa, ja lisäksi olemme yhdessä HSL:n, Länsimetro Oy:n ja Espoon kaupungin kanssa käynnistäneet noin vuosikymmenen kestävän metron kapasiteetin lisäämishankkeen, jossa yhtenä olennaisena tavoitteena on metron vuorovälin tihentäminen.
Kasvavalla toimialalla meille on tärkeää kehittää osaamistamme ja tarjota henkilöstölle kiinnostavia tehtäviä.
Hyvä signaali HKL:n houkuttelevuudesta on viime vuoden erittäin alhainen lähtövaihtuvuus. Toinen tätä teemaa tukeva viesti tulee uusista rekrytoinneista, joissa olemme pystyneet houkuttelemaan HKL:ään aivan Suomen ja maailmankin kärjen tason huippuja. Esimerkkejä tällaisista saamistamme kovan luokan vahvistuksista viimeisen puolen vuoden ajalta ovat uusi henkilöstöjohtaja, metron kapasiteetin lisäämishankkeen johtaja sekä hallintopäällikkö. Ja olen vakuuttunut, että meillä on edellytykset tehdä HKL:stä vielä merkittävästi parempikin työpaikka!